Jak należy postąpić z wpłaconą w 2011 r. zaliczką dla kontrahenta z USA, jeżeli w 2012 r. nie otrzymamy ani towaru ani zwrotu zaliczki?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kiedyk Małgorzata
Odpowiedzi udzielono: 14 grudnia 2012 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W roku 2011 wpłaciliśmy dla kontrahenta z USA zaliczkę na zakup towarów w kwocie 20.000 USD. Do końca 2011 r. dostawa towarów nie została zrealizowana. W związku z tym dokonaliśmy wyceny bilansowej wpłaconej zaliczki wg kursu NBP na dzień bilansowy. Powstały z tego tytułu dodatnie różnice kursowe, na które utworzono rezerwę z tytułu odroczonego podatku dochodowego.

Pomimo podjętych starań do dzisiaj nie uzyskaliśmy zwrotu wpłaconej zaliczki i prawdopodobnie do końca 2012 r. nie otrzymamy ani zaliczki ani towaru.

Jak należy postąpić na koniec roku z taką sytuacją?

Jakich księgowań należy dokonać?

Nadmieniamy, że niezrealizowane różnice kursowe ustalane na dzień bilansowy są stornowane w korespondencji z kontem przychodów lub kosztów dopiero w momencie fizycznej wpłaty środków pod datą zapłaty.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX