Jak należy postąpić, gdy podmiot zatrudniający nie przekazał w terminie wpłat do PPK?
PYTANIE
Pierwotne naliczenia potrąceń składek PPK zostały pobrane z wynagrodzenia pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami. Pracodawca z uwagi na problemy z płynnością finansową nie dokonywał wypłat wynagrodzeń w terminie, tj. do 10. dnia kolejnego miesiąca. W związku z powyższym również wpłaty PPK nie były realizowane bezpośrednio do instytucji finansowej. W między czasie zmieniły się przepisy związane z Polskim Ładem, zmianą ulgi podatkowej, stawki podatku i pracodawca wypłacał zaległe wynagrodzenia pracownikom w różnych częściach. Kwoty wynagrodzeń brutto uległy zmianie tym samych kwoty składek PPK (dlatego, że pracownicy mieli określoną wypłatę w kwocie netto, po zmianie przepisów należało zwiększyć podstawę wynagrodzenia brutto aby wynagrodzenie netto nie uległo zmianie). W chwili obecnej pracodawca planuje wpłacenie zaległości do instytucji finansowej.
Czy w związku z powyższą sytuacją należy wykonać korekty wcześniej pobranych składek PPK (w części pracodawcy), z powodu występujących różnic składek PPK z pierwotnie pobranymi składkami do tych, które już są naliczone po tych, które są już naliczone z uwzględnieniem zaległych wynagrodzeń pracowników, jak również w ujęciu nowym przepisów obowiązujących na rok 2023?
Czy należy dokonać zapłaty za zaległe składki PPK opierając się na wcześniejszych pierwotnych potrąceniach, czy należy najpierw wysłać korekty PPK i dopiero wtedy dokonać przelewu uwzgledniającego nowe wartości?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX