Jak należy księgować koszty, które dotyczą następnego roku (rozliczenia międzyokresowe czynne) przy założeniu, że spółka stosuje zespół kont 4 i 5?
PYTANIE
Jak należy księgować koszty, które dotyczą następnego roku (rozliczenia międzyokresowe czynne) przy założeniu, że spółka stosuje zespół kont 4 i 5?
Dotychczas księgowaliśmy koszty, zgodnie z tym co głoszą podręczniki: w całości na 4 i rozrachunki, na zespół 5 to, co dotyczy bieżącego roku w korespondencji z kontem 490 Rozliczenie kosztów i na zespół kont 6 to, co dotyczy roku przyszłego (również w korespondencji z 490).
Biegły rewident badający bilans zarzucił niezgodność zespołu 4 z 5 i kazał zmienić księgowania na następujący schemat: całość kosztów do rozliczenia na zespół 6 i rozrachunki, a to co dotyczy bieżącego roku na 4 i 5. Argument biegłego był taki, że rozliczenia międzyokresowe pojawiają się później w zmianie stanu produktów, a nie powinny (zgodnie z MSR). Nadmieniam, że spółka nie stosuje MSR.
Jak to powinno być księgowane zgodnie z zasadami?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX