Jak należy dokonać korekty w ewidencji środków trwałych?
PYTANIE
Spółka z o.o. X posiada oddziały w różnych miastach. Do ewidencji środków trwałych w 2015 roku zostały wprowadzone regały jako zestaw do jednego z oddziałów. W 2019 r. dokonano zwiększenia wartości tego środka trwałego poprzez zakup kolejnych regałów (28 szt.) uznanych za zestaw. Okazało się, że część regałów, ta zakupiona w 2019 roku została z czasem przekazana do użytkowania do 3 innych oddziałów firmy o czym nie poinformowano na bieżąco działu księgowości.
Jak dokonać korekty w ewidencji środków trwałych?
Musimy wziąć pod uwagę, że jest to jeden środek trwały. Jest całkowicie zamortyzowany. Niestety operacja przesunięcia w systemie księgowym nie wchodzi w grę ponieważ przesunąć da się cały środek trwały pomiędzy jednym a drugim oddziałem a nie jego części składowe z jednego oddziału na kilka innych.
Czy można ten środek trwały w całości postawić w stan likwidacji?
Do fizycznej likwidacji nie dojdzie. Dokonać wyksięgowania wartości umorzeń i wartości początkowej z kont 010 i 071. Pozabilansowo ująć wartość środka trwałego postawionego w stan likwidacji. Następnie dokumentem OT wprowadzić ponownie do ewidencji środków trwałych podzielone już regały po odpowiedniej wartości zgodnie z ilościami użytkowanymi na poszczególnych oddziałach. Analogicznie na kontach 010 ująć każde regały z oddziałów na osobnym koncie zespołu 010 i wartość ich umorzenia na 071.
Czy takie księgowanie będzie prawidłowe?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX