Jak na koniec 2018 r. skorygować błędy z roku poprzedniego i na jakich kontach je zaksięgować?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Gientka Mikołaj
Odpowiedzi udzielono: 11 marca 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W związku z rozbudową budynku spółka zaciągnęła pożyczkę od spółki matki. Pożyczka została zabezpieczona hipoteką na rozbudowywanej nieruchomości. Usługa notarialna związana z umową pożyczki, jak również naliczone odsetki oraz różnice kursowe od częściowej spłaty pożyczki zostały błędnie zaksięgowane na koncie - środki trwałe w budowie. Księgowania miały miejsce w 2017 r. Rozbudowa nie została jeszcze ukończona i spółka zamierza sprzedać całą nieruchomość.

Jak na koniec 2018 r. skorygować błędy z roku poprzedniego, na jakich kontach je zaksięgować?

Kwoty korekt są relatywnie małe i nie są błędem podstawowym.

Czy usługa notarialna powinna być kosztach działalności podstawowej czy pozostałych kosztach operacyjnych?

Czy zapisy powinny być zaksięgowane na wydzielonych kontach jako koszty związane z rokiem ubiegłym tak, aby z sald kont wynikała korekta CIT za ubiegły rok, czy też dopuszczalne jest "ręczne" skorygowanie przychodów i kosztów podatkowych w CIT za rok ubiegły?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX