Jak na gruncie podatku VAT należy rozliczać zamówienia eksportowe, na które wystawiane są faktury zaliczkowe?
PYTANIE
W przypadku zamówień eksportowych pobieramy zaliczki najczęściej 100%, bo są to wyroby na indywidualne zamówienie. Wystawiamy fakturę zaliczkową typu INVOICE (INVOICE, czyli faktury na zagranicę, mają oddzielną numerację) do dnia 15-go następnego miesiąca, jeśli przed tym dniem nie dokonaliśmy dostawy towarów. Faktura zaliczkowa INVOICE jest księgowana tylko u nas i nie jest przesyłana kontrahentowi. W momencie dostawy wystawiamy fakturę eksportową z adnotacją "zapłacono" i wysyłamy ją kontrahentowi jako podstawę odpraw celnych. Jednocześnie wystawiamy fakturę zaliczkową in minus (do faktury zaliczkowej) z adnotacją KOREKTA i nr kolejnym faktur typu INVOICE. Faktury korygujące sprzedaż na zagranicę nie mają osobnej numeracji. Rozliczenie podatku VAT, przychodu i kosztów następuje w prawidłowym okresie.
Czy takie postępowanie można uznać za prawidłowe?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX