Jak jednostka powinna ująć w księgach rachunkowych objęte w trwały zarząd nieruchomości?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Spychalski Bartosz
Odpowiedzi udzielono: 20 marca 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy jednostka budżetowa prawidłowo ujmuje w księgach rachunkowych objęte w trwały zarząd nieruchomości w sytuacji gdy:

1. Jednostka była już wcześniej w posiadaniu danej nieruchomości, ujmowała ją w księgach rachunkowych na koncie 011 Środki trwałe i dokonywała odpisów amortyzacyjnych a wydana decyzja o przekazaniu w trwały zarząd miała na celu formalne uporządkowanie władania nieruchomością i ustalenie opłaty jaką jednostka jest zobowiązana uiszczać jednostce przekazującej. Mimo otrzymania decyzji z określoną na podstawie operatu szacunkowego wartością nieruchomości jednostka nie dokonuje zmian w ewidencji środków trwałych (aktualizacji wartości do kwoty z decyzji) i kontynuuje odpisy amortyzacyjne od pierwotnej wartości nieruchomości?

2. Jednostka obejmuje władztwo nad nieruchomością po raz pierwszy i jedynym posiadanym przez nią dokumentem określającym wartość nieruchomości jest dołączony do decyzji protokół zdawczo-odbiorczy opierający się na wycenie biegłego. Nieruchomość zostaje ujęta w ewidencji bilansowej jednostki wg wartości z protokołu i od tej wartości są dokonywane odpisy amortyzacyjne (nie brano pod uwagę wartości ewidencyjnej i dotychczasowych odpisów dokonanych przez jednostkę przekazującą)?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX