Jak ewidencjonować koszty inwestycji rozpoczętych oraz rozliczenie kosztów inwestycji na uzyskane efekty?
PYTANIE
Dotyczy jednostki budżetowej. Do nakładów inwestycyjnych zalicza się wszelkie przedmioty wyposażenia obiektów budowlanych, niezbędne do uruchomienia i użytkowania, w tym także przedmioty nietrwałe i materiały. W skład pierwszego wyposażenia obiektów budowlanych wchodzą zarówno środki trwałe, pozostałe środki trwałe, jak i drobny sprzęt i materiały. Pierwsze wyposażenie wchodzi w skład inwestycji, dlatego jest finansowane z paragrafów inwestycyjnych i ewidencjonowane początkowo na koncie 080 "Środki trwałe w budowie (inwestycje)". W związku z tym, że w roku zapłaty w którym dokonaliśmy zakupu w ramach pierwszego wyposażenia zwiększona została również wartość funduszu jednostki przez zastosowanie do zapłaty zapisu równoległego: Wn konto 810 "Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje", Ma konto 800 "Fundusz jednostki", wobec powyższego zasadne jest zmniejszenie wartości tego funduszu w tym samym roku, w którym został on zwiększony o cenę nabycia. Jest to możliwe wyłącznie przez zastosowanie zapisu: Wn konto 800 "Fundusz jednostki", Ma konto 072 "Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych oraz zbiorów bibliotecznych".
Czy powyższe zapisy są prawidłowe?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX