Jak amortyzować wydatki poniesione na budynki i budowle na wydzierżawionym gruncie?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2017 r.
Autor odpowiedzi: Krywan Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 28 listopada 2014 r.

PYTANIE

Spółka komunalna wybudowała na wydzierżawionym gruncie (wydzierżawiający to Związek Gmin a w części Gmina - właściciel spółki) stację przeładunkową do odpadów komunalnych (budynki, budowle, utwardzenie gruntu, place itp.) oraz punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych - tzw. PSZOK.

Czy spółka komunalna ma potraktować wszystkie ww. obiekty, tj. budynki (wiata magazynowa itp.) i budowle (w tym plac, brama, waga samochodowa) jako nakłady na obcym środku trwałym, tj. gruncie i amortyzować je stawką 10%?

Zgodnie z KC właściciel gruntu jest właścicielem obiektów zbudowanych na nim, a właścicielem jest Gmina i Związek Gmin. W umowie dzierżawy wpisano "ogólnie", że nakłady zostaną rozliczone tj. zwrócone spółce po wygaśnięciu umowy, bez precyzowania kryteriów zwrotu.

Czy spółka może obniżyć stawkę amortyzacyjną do np 2,5 i 4%?

Czy analogicznie tj. jako inwestycje w obcym środku trwałym należy potraktować tzw MiniPszoki, czy kontenery postawione na utwardzonym placu i gruncie Gminy z doprowadzeniem mediów do kontenera?

Czy amortyzacja stanowi KUP dla spółki?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX