Jak administrator nieruchomości powinien rozliczać się z kosztów różnego rodzaju usług i energii, jeśli nabywa je we własnym imieniu, ale na rzecz właścicieli lokali?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Krywan Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 9 września 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jesteśmy sp. z o.o., której głównym przedmiotem działalności jest kupno i sprzedaż nieruchomości. Kupujemy stare kamienice, remontujemy i sprzedajemy samodzielne lokale. Po sprzedaży lokali, do czasu gdy liczniki za media nie są przepisane na właścicieli lokali, umowy z dostawcami mediów zawarte są z naszą spółka. Uchwałą wspólnoty mieszkaniowej nasza spółka została ustanowiona administratorem nieruchomości odpowiedzialnym za rozliczanie mediów na nowych właścicieli lokali. Nie jesteśmy wspólnotą mieszkaniową. Rozliczaniu podlega koszt centralnego ogrzewania, ciepła i zimna woda. Ponadto spółka obciąża właścicieli lokali kosztami energii, wywozu nieczystości, sprzątaniem posesji.

W jaki sposób spółka powinna rozliczać się z właścicielami lokali?

Czy spółka powinna wystawiać na nich refaktury, jak opodatkować refakturowane świadczenia?

Czy spółka całość powinna potraktować, jako świadczenie kompleksowe opodatkowane stawką VAT 23%, czy świadczenia traktować jako świadczenia niezależne i stosować stawki odpowiednie dla mediów?

Spółki nie wiąże z właścicielami umowa najmu - spółka nie jest już właścicielem lokali, lecz odsprzedaje media.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX