Gdzie składa się wniosek o przywrócenie terminu na wniesienie odwołania od decyzji GOPS, do GOPS czy do SKO?
PYTANIE
Przywrócenie terminu do wniesienia odwołania.
Pani X od 2006 r. pobiera w GOPS zasiłek pielęgnacyjny, w czerwcu 2020 r. przedłożyła decyzję z ZUS o pobieraniu dodatku pielęgnacyjnego do renty. GOPS wysłał zapytanie do ZUS, od kiedy ww. dodatek przysługuje (od września 2014 r.).
W czerwcu 2020 r. GOPS zawiadomił Panią X o wszczęciu postępowania w sprawie uchylenia decyzji przyznającej zasiłek pielęgnacyjny, w sierpniu uchylił ww. decyzję, następnie również w sierpniu 2020 r. zawiadomił Panią X o wszczęciu postępowania w sprawie uznania zasiłku pielęgnacyjnego za nienależnie pobrany.
We wrześniu 2020 r. wydał decyzję żądającą zwrotu. Pani X od żadnej decyzji nie odwołała się w terminie (ostatnia decyzja odebrana 10.09.2020 r.).
W dniu 07.10.2020 r. do GOPS wpłynął wniosek z kancelarii adwokackiej reprezentującej Panią o przywrócenie terminu na odwołanie oraz odwołanie do SKO od decyzji żądającej zwrotu.
W uzasadnieniu wniosku wpisano:
- Pani X pobierająca zasiłek pielęgnacyjny ma opiekuna prawnego - siostrę, Panią Y,
- w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania do zwrotu świadczeń GOPS popełnił błąd w uzasadnieniu podając inne nazwisko,
- zarzucono, że zarówno Pani X, jak i Pani Y posiadają orzeczenia o niepełnosprawności i nie rozumiały treści pism, przez co GOPS uniemożliwił im czynny udział w sprawie.
Zaznaczyć należy, że GOPS w czasie trwania sprawy wielokrotnie kontaktował się i rozmawiał z Panią Y w sprawie siostry, Pani X, w dokumentach GOPS nie było zaświadczenia, że Pani X jest całkowicie ubezwłasnowolniona, dlatego wszelka dokumentacja kierowana była do Pani X - podmiotu sprawy, również na decyzjach ZUS widniało imię i nazwisko Pani X - nie opiekuna prawnego, Pani Y.
W czasie trwania postępowania Pani Y brała czynny udział w sprawie, prowadzone były wielokrotne rozmowy, zarówno telefoniczne, jak i osobiste z Panią Y). Pismem z dnia 06.10.2020 r. GOPS dokonał również sprostowania pomyłki nazwiska w zawiadomieniu.
Czy wniosek o przywrócenie terminu jest zasadny?
Gdzie klient OPS składa wniosek o przywrócenie terminu na wniesienie odwołania od decyzji GOPS, do GOPS czy do SKO?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX