Czy zgłoszenie zdarzenia niepożądanego powoduje, że podmiot leczniczy traci prawo do zastosowania sankcji wobec pracownika, który dopuścił się nieprawidłowości?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kaczorowska-Kossowska Iwona
Odpowiedzi udzielono: 27 stycznia 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W związku z ustawą o jakości i bezpieczeństwie pacjenta zaistniał wymóg monitorowania zdarzeń niepożądanych w tym ich zgłaszania, analizy itp. W wielu opracowaniach dotyczących procedury obsługi zdarzeń niepożądanych jest zalecenie aby nie szukać winnych incydentów, nie karać nie penalizować. Według definicji zdarzenie niepożądane - zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu; nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej. Mam wątpliwości dotyczące braku kary, czy wręcz ochrony przed karą osób, które dopuściły się działań skutkujących np. zgonem pacjenta, kalectwem itp., a ich dane są w posiadaniu np. dyrektora, czy osoby obsługującej zdarzenia niepożądane.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX