Czy zastosowanie wyodrębnionej ewidencji księgowej tylko na kontach kosztowych jest spełnieniem obowiązku prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dla dotacji w sytuacji, gdy jednostka prowadzi jeden rachunek bankowy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 25 marca 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Podmiot, który otrzymuje część dotacji (fundacja wybrana w drodze konkursu) na realizację zadania finansowanego z budżetu państwa z części będącej w dyspozycji wojewodów przez udzielanie dotacji celowej powiatowi na podstawie umowy jest zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej zadania publicznego zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o rachunkowości w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych. Podmiot ten prowadzi jeden rachunek bankowy dla swojej działalności oraz wszystkich dotacji, które otrzymuje. Księgowość prowadzi przy pomocy oprogramowania komputerowego. Jasnym jest, że podmiot nie może prowadzić odrębnych ksiąg rachunkowych, gdyż nie pozwalają na to przepisy międzynarodowe i krajowe. Wyodrębnienie ewidencji księgowej oznaczać będzie zatem obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji, przez którą należy rozumieć ewidencję wyodrębnioną w ramach już prowadzonych przez daną jednostkę ksiąg. Oznacza to, że konieczne jest oddzielne prowadzenie kont pozwalających na identyfikację zarówno wpływów, jak i wydatków z otrzymanych środków w ramach dotacji.

Czy ten tok myślenia jest poprawny? Czy zastosowanie wyodrębnionej ewidencji księgowej tylko na kontach kosztowych (zespół 5 i 7) jest spełnieniem obowiązku prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dla dotacji w sytuacji, gdy jednostka prowadzi jeden rachunek bankowy?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX