Czy zamawiający ma obowiązek zwrotu Wykonawcy kosztów udziału w postępowaniu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Mikulska-Nawacka Marta
Odpowiedzi udzielono: 14 lutego 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Zamawiający przeprowadził trzy postępowania w trybie przetargu nieograniczonego na dostawę komputerów. Pierwsze postępowanie unieważnił na podstawie art. 93 ust.1 pkt. 7 p.z.p., ponieważ parametry równoważności odnosiły się do wyższego oprogramowania niż wskazane w SIWZ. Drugie postępowanie unieważnił na podstawie art. 93 ust.1 pkt. 7 p.z.p., ponieważ wymagał, zgodnie z wytycznymi MEN, aby wykonawca przedstawił zamawiającemu deklaracje zgodności CE, które, jak się okazało na etapie oceny ofert, producenci nie mają obowiązku posiadać dla sprzętu (mogą mieć UE i inne). Jeden z wykonawców wystąpił do zamawiającego o zwrot kosztów udziału w postępowaniu. W trzecim ogłoszonym przetargu wykonawca ten złożył ofertę najkorzystniejsza, po czym odmówił podpisania umowy, przez co naraził zamawiającego na dodatkowe koszty przeprowadzenia czwartego postępowania (zamawiający zlecał przeprowadzenie postępowań podmiotowi zewnętrznemu). Po tym, jak z własnej winy odmówił podpisania umowy, wystąpił do zamawiającego z przedsądowym wezwaniem do zwrotu kosztów udziału w postępowaniu.

Jak powinien postąpić zamawiający?

Czy w zaistniałej sytuacji zamawiający ma szanse na wybronienie swojego stanowiska odmawiającego zwrotu kosztów udziału w postępowaniu?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX