Czy zakup prezentów okolicznościowych dla pracowników ma związek z prowadzoną działalnością?
PYTANIE
W ramach swojej działalności (opodatkowanej VAT w całości) podjęliśmy decyzję o wydawaniu okolicznościowych prezentów rzeczowych dla pracowników z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Prezenty służą motywacji, budowaniu dobrej atmosfery w pracy i wypełniają dobre przyjęte społecznie obyczaje. Są to drobne prezenty o wartości poniżej 100 zł, finansowane ze środków obrotowych (nie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych) wydawane wszystkim pracownikom (np. słodycze i herbaty). Ponadto wartość upominków jest uwzględniana w rozliczeniu wynagrodzenia obdarowanego pracownika jako jego przychód ze stosunku pracy i są odprowadzenie składki ZUS oraz zaliczki na podatek dochodowy. Otrzymanie prezentów nie jest gwarantowane w momencie podpisywania umowy o pracę (ani w umowie, ani w obowiązujących regulaminach, jest związane z polityką firmy). Przyjmujemy przy tym, że lista płac stanowi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, które otrzymały prezenty.
Czy postępujemy prawidłowo przyjmując, że:
- mamy prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup tych prezentów;
- nie musimy wykazywać podatku należnego od nieodpłatnego przekazania tych prezentów pracownikom zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o vat?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX