Czy zakład pracy powinien wypłacić uzupełnienie odprawy emerytalnej pracownikowi administracji?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Lesińska Joanna
Odpowiedzi udzielono: 26 października 2017 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy pracownikowi administracji, który otrzymał odprawę rentową z tytułu przejścia na rentę (tj. 2-miesięczną), został zatrudniony w tym samym zakładzie pracy bez dnia wolnego, następnie odchodzi na emeryturę, można wypłacić odprawę uzupełniającą zgodnie z Wyrokiem Sądu Najwyższego z 02.10.1990 r., I PR 285/90, który brzmi: Jeżeli pracownikowi w chwili przechodzenia na emeryturę przysługiwała jednorazowa odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia odpowiadająca piętnastoletniemu okresowi pracy, oraz jeżeli ten sam pracownik w chwili "ponownego przejścia na emeryturę" wykazywał się już dwudziestoletnim okresem pracy, za który odprawa przysługuje w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia - to przyznanie mu odprawy odpowiadającej różnicy miedzy sześciomiesięcznym a trzymiesięcznym wynagrodzeniem stanowi uzupełnienie odprawy poprzedniej ze względu na spełnienie warunków wymaganego dla otrzymania odprawy w wyższej wysokości. Takie rozwiązanie nie jest sprzeczne z jednorazowym charakterem świadczenia oraz uwzględnia interes obu stron. Pracownik otrzymał odprawę rentową, natomiast od 2002 r. pracownicy administracji objęci są "Ponadzakładowym układem zbiorowym dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez miasto X", który przyznaje odprawę emerytalno-rentową w zależności od lat pracy w danym zakładzie i nie ma zapisu dotyczącego uzupełnienia odprawy emerytalnej. Układ zbiorowy przyznaje 6-miesięczną odprawę analogicznie do lat pracy ww. pracownika. Czy zakład pracy powinien wypłacić uzupełnienie odprawy emerytalnej tj. za 4 miesiące?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX