Czy z punktu widzenia zasad rozliczeń VAT obojętne jest to, czy sprzedawca wystawia fakturę korektę na udzielony bonus lub rabat, czy też kupujący wystawia fakturę na sprzedawcę traktując powyższe jako premię za sprzedaż określonej ilości produktu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Jabłoński Mariusz
Odpowiedzi udzielono: 16 stycznia 2017 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy z punktu widzenia zasad rozliczeń VAT obojętne jest to, czy sprzedawca wystawia fakturę korektę na udzielony bonus lub rabat, czy też kupujący wystawia fakturę na sprzedawcę traktując powyższe jako premię za sprzedaż określonej ilości produktu?

Premia liczona jest jako procent od obrotu. W konkretnym przypadku - w celu zapewnienia efektywnych i dogodnych warunków handlowych oraz promowania przez kupującego produktów oznaczonych marką sprzedającego, sprzedający zobowiązuje się wypłacić kupującemu kwartalną premię pieniężną w wysokości 4% wartości netto zakupionych produktów. W każdym momencie trwania umowy kupujący może żądać od sprzedającego zestawienie obrotów, a sprzedający jest zobowiązany je przedstawić. W oparciu o zestawienia kupujący wystawia sprzedającemu fakturę, z pozycją "premia za promocję produktów marki..." z terminem płatności 14 dni. Sprzedawcy przysługuje prawo nienaliczania premii pieniężnych w przypadku nieterminowego regulowania płatności za towar.

Czy tak wystawiona faktura stanowi podstawę do odliczenia przez sprzedającego podatku naliczonego?

Czy jest to faktycznie koszt sprzedawcy?

Czy nie powinno to nastąpić w drodze korekty przychodu sprzedawcy - faktury korygującej wystawionej przez sprzedawcę?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX