Czy z nadwyżki uzyskanej z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można sfinansować zakup ławek do wypoczynku na rynku miejskim, usługę sprzątania oraz zakup pojemników do segregowania odpadów w szkołach?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Sputowski Arkadiusz
Odpowiedzi udzielono: 26 kwietnia 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jesteśmy gminą, która przejęła do systemu gospodarowania odpadami komunalnymi wszystkie nieruchomości zarówno zamieszkałe jak i niezamieszkałe. Kolejne przetargi okazywały się coraz mniej kosztowne i z roku na rok zostawały nam środki finansowe (nadwyżka), która przechodziła z roku na rok, obecnie zrobiła się już spora kwota. Nie chcemy obniżać stawek ale chcemy wykorzystać nadwyżkę na inne cele na podstawie zapisu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – art. 6r ust. 2c ustawy z 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach "środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które nie zostały wykorzystane w poprzednim roku budżetowym, gmina wykorzystuje na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym kosztów, o których mowa w ust. 2a, 2aa i 2b, a także kosztów wyposażenia terenów przeznaczonych do użytku publicznego w pojemniki lub worki, przeznaczone dom zbierania odpadów komunalnych, ich opróżnianie oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów". Na podstawie tego właśnie zapisu gmina chce zakupić pojemniki na rynek miasta - takie ozdobne, inne niż standardowe, bo w te ma w obowiązku wyposażyć przedsiębiorstwo wyłonione w przetargu - (taki jest zapis w przetargu), ławki do wypoczynku w rynku, pojemniki kolorowe do segregowania odpadów szkołach, a także finansować sprzątanie rynku miasta, ulic i chodników (usługę tą wykonuje gminny zakład ZGKiM - m.in. poprzez codzienne wybieranie śmieci z ozdobnych małych pojemników z całego rynku miasta i transportowanie ich do zbiorczych kontenerów, które są już opróżniane przez przedsiębiorstwo odbierające odpady wyłonione w przetargu - fakturę za usługę wystawia gminny ZGKiM, która do tej pory była finansowana z innej pozycji budżetowej.

Czy jest to możliwe?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX