Czy wynajęcie przez gminę od osoby prywatnej lokalu na potrzeby funkcjonowania jednostki samorządowej jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd?
PYTANIE
Czy wynajęcie przez gminę od osoby prywatnej lokalu na okres 10 lat na potrzeby funkcjonowania jednostki samorządowej (GOPS) jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd i czy do podpisania umowy najmu wymagana jest zgoda rady gminy?
Zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) – dalej u.s.g. gospodarowanie mieniem komunalnym należy do zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W myśl art. 31 u.s.g. wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy i reprezentuje ją na zewnątrz. Uprawnienia dotyczące spraw majątkowych gminy przewidziano jednak także dla rady gminy. Zgodnie z art. 18 ust. 1 u.s.g. do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. W art. 18 ust. 2 pkt 9 i 10 u.s.g. zastrzeżono, że do wyłącznej właściwości rady należy m.in.: - podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących: – zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, jeżeli ustawy szczególne nie stanowią inaczej (uchwała rady jest wymagana także w sytuacji, gdy po umowie zawartej na okres do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość), przy czym do czasu określenia wskazanych wyżej zasad wójt może dokonywać tych czynności tylko za zgodą rady gminy.
Czy wskazane przepisy mają zastosowanie w przypadku najmu przez gminę od osoby prywatnej lokalu mieszkalnego na okres 10 lat i czy w takim przypadku powinna zostać podjęta uchwała rady gminy?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX