Czy wydatki poniesione na termomodernizację, wynagrodzenia i projekty powinny zostać pokryte z funduszu remontowego, czy powinny powiększyć wartość początkową nieruchomości i podlegać amortyzacji?
PYTANIE
Spółdzielnia mieszkaniowa realizuje prace związane z termomodernizacją kilku budynków mieszkalnych. Termomodernizacja zwiększy nam wartość użytkową budynków z uwagi na jej cel, czyli nastąpi m.in. zwiększenie oszczędności energetycznej. Środki na cel pozyskane zostały z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie ma formę pomocy zwrotnej, która będzie spłacana w ratach. Pomoc zwrotna udzielana jest na podstawie wniosku jako zwrot – refundacja poniesionych na ten cel wydatków. W ramach dofinansowania Spółdzielnia otrzymuje także premie termomodernizacyjne oraz w przypadku spełnienia warunków, może zostać przyznana premia za oszczędność, która pomniejszy naszą kwotę pomocy zwrotnej, którą będziemy spłacać.
Czy wydatki poniesione na termomodernizację, głównie oczywiście są to usługi budowlane, ale także wynagrodzenia, projekty, itp. powinny zostać pokryte z funduszu remontowego, czy powinny powiększyć wartość początkową nieruchomości i podlegać amortyzacji?
Jak powinien wyglądać schemat księgowania wydatków dotyczących termomodernizacji?
Budynki, które są modernizowane stanowią zasób mieszkaniowy spółdzielni (w budynkach tych znajdują się także lokale użytkowe).
Obecnie spłacamy odsetki od udzielonej dotacji zwrotnej - spłata kapitału nastąpi w późniejszym okresie. Zapłacone odsetki ewidencjonujemy na zmniejszenie funduszu remontowego (w podziale na daną nieruchomość).
Czy takie postępowanie jest prawidłowe, czy odsetki stanowią pozostały koszt finansowy w momencie poniesienia i czy traktujemy to jako GZM, czy jako związane z działalnością opodatkowaną?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX