Czy wydatek poniesiony przez stowarzyszenie w związku z zapłatą zaległych składek na ubezpieczenia społeczne, które powinny obciążać pracownika stanowią koszt pracodawcy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kowalski Radosław
Odpowiedzi udzielono: 5 lutego 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą i statutową. Zatrudnia na umowę o pracę i zlecenie pracowników zarówno zajmujących się działalnością gospodarczą jak i statutową. W grudniu 2018 r. w wyniku kontroli ZUS okazało się, że błędnie były naliczone składki ZUS od pracownika, który w 100% zajmuje się działalnością statutową. W związku z tym zmianie uległy (wzrosły) składki emerytalne płatne zarówno przez pracownika, jak i pracodawcę. Składki emerytalne płatne przez pracownika (9,76%) na podstawie decyzji zarządu zostały pokryte przez pracodawcę (błędnie naliczane listy płac z winy pracodawcy).

Czy składka emerytalna, która powinna być pokryta w części przez pracownika, a została pokryta przez pracodawcę stanowi koszt podatkowy?

Jeżeli nie to, czy w związku z tym, że dotyczy to pracownika statutowego stowarzyszenie jest zwolnione z opodatkowania dochodu pokrytego wydatkiem, czyli zapłatą omawianej składki emerytalnej?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX