Pytania i odpowiedzi
Status: Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2012 r.
Autor odpowiedzi: Pioterczak Radosław
Odpowiedzi udzielono: 23 września 2009 r.

PYTANIE

Firma podpisała umowę leasingu operacyjnego, który zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości jest leasingiem finansowym. Umowę podpisano 31 grudnia 2008 r., natomiast maszynę odebrano dopiero w maju 2009 r. Protokół odbioru podpisano 31 lipca 2009 r. i pod tą datą wystawiono w firmie dokument OT. W sierpniu 2009 r. otrzymaliśmy fakturę za pierwszą ratę leasingową i drugą fakturę za opłatę administracyjną. Opłata dotyczyła okresu sfinansowania maszyny przez leasing od dnia zapłaty kontrahentowi zagranicznemu do dnia podpisania przez nas odbioru maszyny, tj. do 31 lipca 2009 r. Fakturę na ww. opłatę wystawiono i otrzymano po dacie wystawienia OT.

Czy ww. opłata administracyjna może dla celów podatkowych zostać jednorazowo zaliczona w kup, czy może "musi" stanowić inwestycję w obce środki trwałe i być amortyzowana przez okres trwania umowy leasingowej?

Opłata dotyczy okresu sprzed OT.

Czy stawka amortyzacyjna-podatkowa może wynosić 20% (stawka z wykazu 10% - KŚT gr. 4)?

Wystawiono już dodatkowe OT jako inwestycje w obce środki trwałe na koszty związane z montażem i szkoleniem pracowników oraz wyłącznie dla celów bilansowych osobne OT na wartość początkową maszyny. W celu uniknięcia rozbieżności chcielibyśmy żeby OT na opłatę i koszty montażu stanowiły ulepszenie podstawowego OT na wartość początkową maszyny i wg tej samej stawki (umowa na 5 lat - stawka 20%). Maszyna: linia do produkcji sztućców z tworzyw sztucznych.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX

Zaloguj się do LEX | Nie korzystasz jeszcze z programów LEX?