Czy wobec pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowców można zrezygnować z tworzenia rozkładów czasu pracy?
PYTANIE
Jednostka samorządu terytorialnego zatrudnia kierowców w równoważnym systemie czasu pracy, którzy od poniedziałku do piątku pracują od godz. 7:30 i ustalono im następujący rozkład czasu pracy: we wtorki pracują 9 godzin, w piątki 7 godzin, a w pozostałe dni po 8 godzin. Nie jest to zgodne z potrzebami jednostki, dlatego pracodawca chce wprowadzić następujące zapisy w regulaminie pracy:
"(...) ze względu na rodzaj wykonywanych przewozów dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowców:
a) nie ustala się rozkładu czasu pracy,
b) kierowca pracuje od poniedziałku do niedzieli, z zachowaniem zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy oraz prawa do minimalnych okresów odpoczynku,
c) przełożony wyznacza godzinę rozpoczęcia pracy inną niż 7:30 oraz określa orientacyjną ilość godzin pracy, przekazując kierowcy informację osobiście lub telefonicznie najpóźniej do końca wykonywania przez kierowcę pracy rozpoczętej w poprzedzającym dniu roboczym (indywidualny rozkład czasu pracy),
d) ponowne wykonywanie pracy w tej samej dobie nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.(...)"
Czy wyznaczenie przez pracodawcę innej godziny rozpoczęcia pracy skutkuje dla kierowcy tym, że zgodnie z definicją doby pracowniczej (24 godziny od momentu rozpoczęcia pracy zgodnie z obowiązującym rozkładem), moment faktycznego rozpoczęcia pracy jest momentem rozpoczęcia pracy zgodnie z rozkładem, a w konsekwencji godziny nadliczbowe dobowe możemy liczyć po przekroczeniu 8 godzin (9 godzin we wtorek) od momentu faktycznego rozpoczęcia pracy?
Czy w poniższym przykładzie prawidłowo obliczono ilość godzin nadliczbowych kierowcy:
- poniedziałek 7:30 -15:30 – 0 godzin nadliczbowych
- wtorek 7:30 - 20:00 – 3,5 godziny nadliczbowe
- środa 10:00 - 16:00 – 0 godzin nadliczbowych
- czwartek 7:30 -17:30 – 2 godziny nadliczbowe
- piątek 14:00 - 23:0 – 1 godzina nocna?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX