Czy właściciele nieruchomości, którzy zostali przyłączeni do głównego wodociągu, mogą wystąpić do dostawcy wody, aby zwrócił im nadpłaconą przez 3 lata kwotę, będącą wynikiem przekłamań wodomierza?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 2 marca 2018 r.
Autor odpowiedzi: Ratajszczak Artur
Odpowiedzi udzielono: 24 marca 2015 r.

PYTANIE

Od głównego wodociągu wykonano przyłącze do 5 sąsiednich nieruchomości. Rozliczenie z dostawcą wody było oparte na wskazaniach podliczników, a ewentualna nadwyżka wynikająca z różnicy wskazania wodomierza głównego i sumy podliczników, była dzielona solidarnie na 5 sąsiadów (po 20%). Jednak z uwagi na coraz większe zużycie straconej wody, sąsiedzi zażądali wymiany wodomierza głównego i wykonania jego diagnostyki. Okazało się, że rzeczywiście główny wodomierz (zamontowany dopiero 3 lata temu) przekłamywał pomiar. Zachodzi obawa, że od samego początku przekłamywał on pomiary, ale dopiero w ostatnim okresie rozbieżności były na tyle duże, że zmusiły sąsiadów do interwencji.

Jakie prawa przysługują tym pięciu sąsiadom, którzy zapewne od początku ponosili koszty błędnego działania wodomierza?

Czy mogą oni wystąpić do dostawcy wody, aby zwrócił im nadpłaconą przez 3 lata kwotę z wody będącej wynikiem przekłamań wodomierza, czy też należy im się inna rekompensata?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX