Czy w związku z wystąpieniem pandemii koronawirusa, zamawiający ma prawo zmienić lub odstąpić od zawartej umowy o zamówienie publiczne?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Nowakowski Wojciech
Odpowiedzi udzielono: 17 marca 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Powiat zawarł umowę z wykonawcą na dostawę w 2020 r. środków czystości, w tym środków do dezynfekcji oraz rękawic jednorazowego użytku dla wszystkich swoich jednostek organizacyjnych. Załącznikiem do umowy był wykaz środków czystości zawierający nazwę producenta oraz cenę. W obecnej sytuacji wykonawca zaczyna zgłaszać obawę nie zrealizowania tych dostaw bądź jego realizację choć nie ma nawet pewności, że będzie to ten sam co w ofercie produkt (tego samego producenta czy o tym samym składzie), ale po znacznie wyższych cenach, co wynika z ograniczonych dla samego wykonawcy dostaw oraz bardzo wysokich cen na rynku tychże środków. Umowa zawiera możliwość jej zmiany w przypadku zastąpienia środków materiałami zamiennymi przy zachowaniu ich minimalnych wymaganych parametrów, w przypadku czasowej lub trwałej niedostępności produktów określonych w umowie jednakże przy zachowaniu niezmienności ceny.

Jak zatem ma postąpić zamawiający, aby nie złamać zapisów umowy a jednocześnie żeby nie doprowadzić do sytuacji, w której to jednostki takie jak DPS-y nie miałyby środków takich jak rękawice jednorazowego użytku?

Czy do umów już zawartych ma zastosowanie specustawa tj. czy można te produkty nagle wyłączyć z zawartej już umowy i wówczas należałoby szukać innego dostawcy, który tylko byłby w stanie zapewnić te środki?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX