Czy w związku z wejściem w życie RODO urząd gminy wydając zaświadczenie o wspólnym zameldowaniu na żądanie osoby, której dane dotyczą, jest zobowiązany do uzyskania od innych osób, których dane znajdą się w zaświadczeniu, zgody na udostępnienie ich danych osobowych w celu wydania zaświadczenia o wspólnym zameldowaniu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kucharski Dominik
Odpowiedzi udzielono: 7 grudnia 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy w związku z wejściem w życie przepisów RODO urząd gminy wydając zaświadczenie o wspólnym zameldowaniu (na podstawie ustawy o ewidencji ludności - art. 46 i 47) na żądanie osoby, której dane dotyczą, jest zobowiązany do zbierania od innych osób, których dane znajdą się w zaświadczeniu - oświadczeń o wyrażeniu zgody na udostępnienie ich danych osobowych w celu wydania zaświadczenia o wspólnym zameldowaniu?

Dotychczasowa praktyka wskazywała na potrzebę pobierania takich oświadczeń, powoływano się na ustawę z 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych. Zaświadczenia te z reguły wydawane są na potrzebny ustalenia prawa do renty/emerytury, wypłaty zasiłku pogrzebowego, wspólnego opodatkowania, przyznania zasiłków rodzinnych gdy jedno z rodziców przebywa za granicą - dla celów dowodowych. Czy można zatem, w obecnym stanie prawnym przyjąć, że wydanie zaświadczenia następuje na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c lub e RODO i odstąpić od zbierania oświadczeń? Czy urząd jest zwolniony z obowiązku informacyjnego na podstawie art. 14 ust. 5 lit. c RODO?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX