Czy w związku z gwarancją bankową spółka matka i spółka córka powinny podpisać między sobą umowę na poręczenie oraz ponoszone przez spółkę córkę koszty?
PYTANIE
Spółka matka mająca siedzibę w Szwajcarii udzieliła poręczenia, gwarancji bankowej dla swojej polskiej spółki córki. Gwarancja ta umożliwia polskiej spółce zaciągnięcie kredytu do 2 milionów euro, jeżeli będzie miała taką potrzebę. W związku z tym poręczeniem spółka matka obciąża spółkę córkę z tego tytułu kosztami w wysokości 0,25% od wysokości kredytu, na co wystawia co kwartał fakturę.
Czy w związku z gwarancją bankową spółka matka i spółka córka powinny podpisać między sobą jakąkolwiek umowę na to poręczenie oraz ponoszone przez spółkę córkę koszty?
Jakie istotne elementy powinna zawierać taka umowa? Czy spółka córka może ująć bezpośrednio w koszty podatkowe gwarancję bankową w wysokości wykazanej na fakturze?
Czy koszty powinny być ujęte jednorazowo w momencie otrzymania faktury czy może rozliczane w czasie? W jakie koszty powinna to ująć finansowe czy operacyjne?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX