Czy w świetle przepisów o finansach publicznych, jednostka budżetowa może wykonywać prace remontowe na nie swojej części majątku?
PYTANIE
Jesteśmy jednostką budżetową. Zajmujemy się administrowaniem lokalami stanowiącymi własność gminy. Między innymi posiadamy w administrowaniu budynek stanowiący współwłasność z osobą prawną (75% gmina, 25% przedsiębiorstwo X). Administracją tego budynku (sprzątanie, śmieci itp.) zajmuje się każdy właściciel w swojej części osobno. We własnym zakresie mamy dokonać, nie zatrudniając firm zewnętrznych, remontu dachu całego budynku. Nie prowadzimy ewidencji kosztów według miejsca powstania - zespołu 5. Nie prowadzimy kartotek ewidencji czasu pracy pracowników. Wszystkie koszty - dotyczące wynagrodzeń, zakupu materiałów itp. - ewidencjonowane są jako całość na kontach zespołu 4. (w odpowiedniej klasyfikacji budżetowej). Chcemy spisać porozumienie o współfinansowaniu przez przedsiębiorstwo X przeprowadzonego remontu.
Czy w świetle przepisów o finansach publicznych, jednostka budżetowa może wykonywać prace remontowe na nie swojej części majątku?
Czy w związku z brakiem możliwości przeprowadzenia dokładnej kalkulacji poniesionych kosztów (wynagrodzeń i pochodnych, zużycia materiałów, energii itp.) możliwe jest zastosowanie średnich cen kosztorysowych obowiązujących w naszym województwie?
Czy powinniśmy przedsiębiorstwo X obciążyć tytułem udziału w kosztach remontu fakturą VAT?
Czy mając na uwadze to, że nie będzie to typowe refakturowanie kosztów, to czy jako jednostka budżetowa możemy dokonywać sprzedaży usług remontowych?
W jaki sposób zaewidencjonować (udokumentować) koszty przeprowadzonego remontu, aby nie narazić się na sankcje naruszenia dyscypliny budżetowej?
Czy w przypadku gdyby okazało się, że refundacja obliczona na podstawie średnich cen kosztorysowych przewyższa koszty faktycznie poniesione, może to potraktować np. jako darowiznę?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX