Czy w przypadku rezerw na świadczenia emerytalne i podobne należy tworzyć aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego?
PYTANIE
Niestety muszę sporządzić drugą wersję bilansu za 2017 r. Biegły zakwestionował brak naliczenia rezerw na niewykorzystane urlopy przez pracowników. Rozumiem, że utworzoną rezerwę księguję w grudniu 2017 r. na konto Wn Wynagrodzenia i Składki ZUS - koszt pracodawcy, a Ma Rezerwa na świadczenie emerytalne i podobne.
W grudniu są to koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów - przejściowe. Z chwilą wypłaty wynagrodzenia za urlop zaległy, są to koszty stanowiące koszty uzyskania przychodu.
W związku z tym mam pytanie, ponieważ są to koszty przejściowe, czy powinnam od tej kwoty naliczyć "Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego"?
Z chwilą wypłaty wynagrodzenia za niewykorzystany urlop, z jakimi kontami zaksięgować rozwiązanie rezerwy?
Czy w tym momencie rozwiązać również "Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego"?
A może wartość rozwiązanej rezerwy zaksięgować na koncie pozabilansowym "Wynagrodzenia dotyczące ubiegłego roku", przecież do bilansu weszły już w 2017 r., nie mogę więc ich księgować w 2018 r. w koszty bilansowe, tylko w koszty podatkowe?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX