Czy w przypadku ponoszenia kosztów związanych z działalnością przedstawicielstwa w Niemczech dochodzi do importu usług?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Zaniewicz Edyta
Odpowiedzi udzielono: 19 października 2015 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Polska spółka będąca podatnikiem czynnym VAT jest również zarejestrowana jako podatnik VAT w Niemczech (w Niemczech otrzymuje wyłącznie zwroty podatku, ponieważ prowadzi tam wyłącznie przedstawicielstwo handlowe). W związku z działalnością przedstawicielstwa ponosi w Niemczech rozmaite koszty, m.in.:

usług telekomunikacyjnych, gdzie niemiecki operator nalicza niemiecki VAT 19%;

kosztów usług księgowych (rozliczanie VAT niemieckiego, rozliczanie wynagrodzeń pracowników w Niemczech); niemiecka kancelaria podatkowa wystawia rachunek bez VAT;

czynszu najmu lokalu w Niemczech (wynajmującym jest niemiecka firma, nie wystawia ona jednak rachunku, tylko rodzaj noty, w której poinformowała o wysokości miesięcznego czynszu, czynsz uiszczany jest miesięcznie przelewem).

Czy i na jakich zasadach w powyższych przypadkach powstaje obowiązek podatkowy w polskim VAT z tytułu importu usług?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX