Czy w przypadku ponoszenia kosztów związanych z działalnością przedstawicielstwa w Niemczech dochodzi do importu usług?
PYTANIE
Polska spółka będąca podatnikiem czynnym VAT jest również zarejestrowana jako podatnik VAT w Niemczech (w Niemczech otrzymuje wyłącznie zwroty podatku, ponieważ prowadzi tam wyłącznie przedstawicielstwo handlowe). W związku z działalnością przedstawicielstwa ponosi w Niemczech rozmaite koszty, m.in.:
usług telekomunikacyjnych, gdzie niemiecki operator nalicza niemiecki VAT 19%;
kosztów usług księgowych (rozliczanie VAT niemieckiego, rozliczanie wynagrodzeń pracowników w Niemczech); niemiecka kancelaria podatkowa wystawia rachunek bez VAT;
czynszu najmu lokalu w Niemczech (wynajmującym jest niemiecka firma, nie wystawia ona jednak rachunku, tylko rodzaj noty, w której poinformowała o wysokości miesięcznego czynszu, czynsz uiszczany jest miesięcznie przelewem).
Czy i na jakich zasadach w powyższych przypadkach powstaje obowiązek podatkowy w polskim VAT z tytułu importu usług?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX