Czy w momencie poniesienia kosztów reklamy w prasie, radio, telewizji itd., należy je księgować jako koszty reklamy czy też jako koszt usług obcych?
PYTANIE
Z podmiotem powiązanym zawarliśmy umowę o podziale kosztów działań marketingowych. Działania dotyczą wspólnej reklamy produktów spółek w prasie, radio, telewizji, w postaci ulotek, plakatów, mailingów. Wszystkie działania wykonawcy zewnętrzni fakturują na nas. Oprócz kosztów usług zewnętrznych ponosimy koszty związane z funkcjonowaniem działu marketingu (płace, szkolenia, materiały itp.).
Po zakończeniu kwartału zgodnie z umową powinniśmy wystawić fakturę dla spółki powiązanej w wysokości kosztów przypadających na spółkę powiązaną. Po zakończeniu roku na podstawie sprzedaży z całego roku ustalany jest ostateczny podział kosztów. Kluczem podziałowym kosztów są przychody ze sprzedaży reklamowanych produktów. W efekcie dokonanego rozliczenia poniesione koszty dzielone są na koszty reklamy produktów naszej spółki oraz koszty reklamy podmiotu powiązanego. Koszty reklamy podmiotu powiązanego są kosztami świadczenia usług.
Czy w momencie poniesienia kosztów reklamy w prasie, radio, telewizji itd., należy je księgować jako koszty reklamy czy też jako koszt usług obcych?
Proszę o podanie sposobu dekretacji dokumentów źródłowych poniesionych kosztów oraz podziału kosztów po zakończeniu okresu rozliczeniowego i po zakończeniu roku. Ewidencję kosztów prowadzimy na kontach zespołu "4" i "5".
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX