Czy urząd gminy ma obowiązek udzielić informacji lub wskazać osoby uprawnione do podjęcia pozostałego depozytu po zmarłych pensjonariuszach?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Karciarz Mateusz
Odpowiedzi udzielono: 13 czerwca 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Do urzędu gminy, dział ewidencji ludności wpłynęło pismo z domu pomocy społecznej (który jest jednostką organizacyjną powiatu) z prośbą o informację lub wskazanie osób uprawnionych do podjęcia pozostałego depozytu po zmarłych pensjonariuszach (została dołączona lista kilkudziesięciu pensjonariuszy z datami urodzenia, zgonu i nr PESEL). Jednostka powołuje się na ustawę o likwidacji niepodjętych depozytów. W piśmie poinformowano również, że DPS nie posiada konkretnych informacji na temat najbliższej rodziny tych osób ale wiedzą, że takie osoby są.

Czy urząd gminy ma obowiązek udzielić takiej informacji skoro nie prowadzi rejestru spadkobierców? Jeśli nie ma obowiązku to jakiej podstawy prawnej użyć aby uzasadnić odmowę udzielenia informacji? Jeśli urząd powinien udzielić takiej informacji to na jakiej podstawie, jeśli udostępnienie danych jednostkowych o osobie z rejestru PESEL czy rejestru mieszkańców nie gromadzi takich danych?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX