Czy uprawnienia zagranicznego pracownika są równoważne z uprawnieniami krajowymi lub podlegają procedurze nostryfikacji?
PYTANIE
Pracownicy różnych spółek będących w jednej grupie kapitałowej (Europa, Azja, USA), w ramach podróży służbowych przyjeżdżają do zakładu pracy w Polsce na kilkudniowe szkolenia lub testy nowych urządzeń (wykonują pracę pod napięciem). Pracownicy w Polsce przeszli wszystkie wymagane szkolenia, m.in. nabyli uprawnienia kwalifikacyjne SEP.
Co w takiej sytuacji z uprawnieniami pracowników przyjeżdżających do Polski, zarówno z firm z państw Unii Europejskiej, jak i spoza UE, np. z USA?
Czy pracodawca w Polsce może ich dopuścić do testów w kraju?
Czy powinien lub może żądać zaświadczenia od ich pracodawcy, że pracownik posiada wymagane przez prawo danego kraju kwalifikacje i uprawnienia do wykonywania tego rodzaju prac?
Czy takie zaświadczenie wystarczy?
Czy uprawnienia pracownika zza granicy muszą być uznane lub równoważne z obowiązującymi w Polsce albo wymagają czegoś w rodzaju nostryfikacji?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX