Czy uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym może uczęszczać do każdego rodzaju szkoły?
PYTANIE
Uczeń klasy 5 szkoły podstawowej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z lipca 2017 r., wydane z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną (intelektualną w stopniu umiarkowanym i ruchową). Nie ma orzeczenia o nauczaniu indywidualnym. Zgodnie ze wskazaniem zespołu nauczycieli i specjalistów w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, uczeń ma na terenie szkoły 10 godz. tygodniowo zajęć prowadzonych indywidualnie, podczas których realizuje podstawę programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym: funkcjonowanie osobiste i społeczne – 4 godz., zajęcia rozwijające komunikowanie się – 4 godz., zajęcia rozwijające kreatywność – 2 godz. Jak zorganizować udział ucznia w pozostałych zajęciach edukacyjnych z klasą? Na jakie przedmioty uczeń powinien chodzić z klasą? Przedmioty i podstawa programowa, które realizuje klasa zupełnie odbiegają od zajęć i podstawy programowej dla ucznia z niepełnosprawnością umiarkowaną. Klasa ma 28,5 godz. zajęć tygodniowo. Czy uczeń musi uczestniczyć we wszystkich tych zajęciach? Z dotychczasowej obserwacji ucznia wynika, że jest on w stanie skupić się na zajęciach do ok. 3,5 godz. dziennie, kiedy klasa ma po 6 godz. Jak organizacyjnie przeprowadzić lekcję, kiedy nauczyciel w czasie 45 minut realizuje temat z 19 –sto osobową klasą i ma na lekcji ucznia, który nie mówi, nie liczy i nie pisze?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX