Czy tryb rozwiązania umowy o pracę ma wpływ na uprawnienia pracownika samorządowego do odprawy emerytalnej?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Zawadzka-Filipczyk Paulina
Odpowiedzi udzielono: 19 listopada 2015 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Pracownik, który ma staż pracy ogółem wynoszący 49 lat i 7 miesięcy zgodnie z informacjami otrzymanymi od ZUS w 2016 roku nabędzie prawa emerytalne i przejdzie na emeryturę. Pracownik ten jest zatrudniony w samorządowym zakładzie budżetowym na czas nieokreślony. W regulaminie wynagradzania jednostki jest zapis: "pracownikowi przechodzącemu na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna w wysokości a)... b)... c) sześciomiesięcznego wynagrodzenia – po 20 latach pracy". Na podstawie regulaminu pracownikowi będzie należała się 6-cio miesięczna odprawa.

Jakie dokumenty pracownik powinien dostarczyć do pracodawcy w celu nabycia prawa do tej odprawy?

Czy jeżeli pracownik otrzyma decyzję z ZUS o przyznaniu emerytury i rozwiąże umowę o pracę na mocy porozumienia stron w związku z przejściem na emeryturę to nabędzie prawo do tej odprawy?

Czy rozwiązanie tej umowy musi nastąpić na mocy porozumienia stron czy pracownik może złożyć wypowiedzenie – ma prawo do 3 miesięcznego okresu wypowiedzenia?

Czy obecny zakład pracy może rozwiązać z tym pracownikiem umowę o pracę, wypłacić mu należną odprawę, a po rozwiązaniu umowy o pracę zatrudnić go z powrotem w tym zakładzie np. na pół etatu?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX