Czy towary zakupione ze środków funduszu remontowego mogą być wpisane przez spółdzielnię do ewidencji środków trwałych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2022 r.
Autor odpowiedzi: Kłos Piotr
Odpowiedzi udzielono: 8 lutego 2020 r.

PYTANIE

Spółdzielnia mieszkaniowa dokonuje odpisów na fundusz remontowy, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 845). Odpisy na fundusz remontowy stanowią koszty bilansowe i podatkowe. Natomiast do kosztów nie zalicza się wydatków sfinansowanych ze środków funduszu remontowego. Wydatki te zmniejszają stan funduszu. Spółdzielnia zakupiła ze środków funduszu remontowego monitoring wizyjny (kamery i inne urządzenia monitorujące osiedle). Wartość monitoringu przekracza 100.000 zł . Z tytułu zakupu spółdzielnia odliczyła podatek VAT, wg proporcji odliczenia.

Czy spółdzielnia powinna zaliczyć monitoring do środków trwałych?

Ustalenie, czy zakup rzeczy finansowany ze środków funduszu remontowego ma znaczenie z punktu widzenia prawa bilansowego i z punktu widzenia podatku VAT. Zdaniem spółdzielni, przyjęcie monitoringu na środek trwały powodowałoby naliczanie umorzenia, wg prawa bilansowego. Odpisy amortyzacyjne nie byłyby kosztem uzyskania przychodu (kosztem jest odpis na fundusz remontowy). Uznanie danej rzeczy za środek trwały ma również odzwierciedlenie na gruncie podatku VAT. Zgodnie z art. 91 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106) w odniesieniu do towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji, korekty podatku VAT dokonuje się w rożny sposób, w zależności od wartości środka trwałego.

Czy rzeczy zakupione ze środków funduszu remontowego mogą być wpisane przez spółdzielnię do ewidencji środków trwałych?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX