Czy szwalnia, świadcząca usługę na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii, może zastosować stawkę 0% VAT?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 10 czerwca 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Firma z Wielkiej Brytanii dokonuje w Polsce zakupu tkaniny deklarując, że zakupiony towar zostanie wywieziony do UK. Ale nie wywozi tego materiału, lecz bezpośrednio po nabyciu dostarcza tkaninę do innej polskiej firmy, której zleca uszycie (z tego powierzonego materiału) wyrobów gotowych. Wiedza o tym, że tak właśnie się to odbywa, nie pochodzi od firmy brytyjskiej, lecz jest dziełem przypadku - (skontaktowania się obu firm polskich). Po uszyciu wyroby gotowe są wywożone do magazynu firmy znajdującego się w Wielkiej Brytanii. Od momentu dostarczenia tkaniny do szwalni zakupionego towaru, do momentu wysyłki wyrobów gotowych nie upływa więcej czasu niż 30 dni.

Czy w opisanej wyżej sytuacji szwalnia świadcząca usługę powinna (może) traktować jako ją przerób uszlachetniający? Jeżeli tak, to czy ma prawo do zastosowania stawki 0%?

Jaką datę należy wpisać w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 9 ustawy o VAT - datę dostarczenia tkaniny do szwalni celem wykonania usługi, czy może datę zakupienia tkaniny w Polsce - skoro nigdy wcześniej terytorium RP nie opuściła, a może datę sprawdzenia tej tkaniny na polski obszar celny (bo jest ona importowana)?

Wątpliwości przedstawione w pytaniu zrodziła przypadkowo pozyskana informacja o tym, że tkanina została zakupiona w Polsce i przed dostarczeniem jej do przerobu nie opuściła polskiego obszaru celnego, a producentem tkaniny jest firma zagraniczna znajdująca się w kraju spoza UE. Gdyby nie przypadek wiedza o pochodzeniu tkaniny nie byłaby znana szwalni.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX