Czy świadczenie usług pomocniczych do usług ubezpieczeniowych może korzystać ze zwolnienia z VAT?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 30 czerwca 2021 r.
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 21 października 2020 r.

PYTANIE

Spółka podpisała umowę o współpracy w zakresie wdrażania w sieci dealerskiej przygotowywanych przez Zakład Ubezpieczeń umów ubezpieczenia kosztów napraw urządzeń. Urządzenia te Spółka sprzedaje dealerom a ci klientom ostatecznym. Współpraca obejmuje ubezpieczenie oferowane podczas sprzedaży przez dealera nowego / używanego urządzenia będącego na gwarancji producenta. Spółka ma prawo ustalać szczegółowe wytyczne dla tego programu, w szczególności w zakresie jego komunikowania, promowania oraz oznaczenia, w tym przy ofertowaniu przez dealerów. Warunki ubezpieczenia oferowanego w ramach programu ustanawia Zakład Ubezpieczeń. Agentami będą dealerzy sprzedający te urządzenia klientom ostatecznym. Do obowiązków Spółki należeć będzie w szczególności: a) promocja Zakładu Ubezpieczeń oraz programu u dealerów, b) podejmowanie działań przy organizacji szkoleń dla dealerów, c) przekazywanie do dealerów uzgodnionych informacji na temat zawierania umów ubezp., d) dokładanie uzasadnionych starań, aby przekonać dealerów do uczestniczenia w aktywnej sprzedaży wspólnie z Zakładem Ubezpieczeń, e) współuczestniczenie w rozwoju programu ubezpieczeń w celu dostosowania go do potrzeb klientów, f) kontrola poprawności rozliczeń prowizyjnych wykonywanych przez Zakład Ubezpieczeń na rzecz dealerów i Spółki, g) weryfikacja poprawności zawieranych ubezpieczeń. Zgodnie z art. 6 z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz.U. z 2019 r. poz. 1881), czynności objęte ww. umową nie stanowią dystrybucji ubezpieczeń w rozumieniu tej ustawy, a działania Spółki nie będą obejmować dodatkowych czynności mających pomóc w zawarciu umowy ubezpieczenia przez klientów dealerów.

Czy są to usługi zwolnione z VAT? Kiedy powstaje obowiązek VAT u Spółki?

Spółka ma otrzymywać wynagrodzenie należne naliczone za każdą polisę sprzedaną przez dealera w ramach programu. Płatność nastąpi na podstawie faktury od Spółki – wcześniej Spółka otrzyma do 5 dnia miesiąca za miniony okres (miesiąc rozliczeniowy) raport od zakładu ubezpieczeniowego.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX