Czy strony transakcji muszą w sposób precyzyjny określić w umowie zasady dokonywania rozliczeń przedpłat dokonywanych przez kontrahenta?
PYTANIE
Spółka otrzymuje od kontrahenta przedpłaty na sprzedaż towarów. Nie zawarła z tym kontrahentem pisemnej umowy handlowej. Wszystkie przedpłaty są dokonywane na podstawie ustnych uzgodnień. Spółka wystawia faktury na zaliczki i faktury rozliczeniowe po dostawie towaru. Jak prawidłowo rozliczyć następującą sytuację:
- faktura zaliczkowa w kwocie brutto 100.000 zł,
- faktura rozliczeniowa w kwocie brutto 120.000 zł, czyli do zapłaty przez kontrahenta 20.000 zł.
W momencie gdy wystawiono fakturę rozliczeniową do powyższej zaliczki, kontrahent wpłacił kolejną, w wysokości 90.000 zł.
Mamy z nim uzgodnienia (ustne), że kwoty do zapłaty z tytułu faktur rozliczeniowych rozliczane są z kwot, które wpływają na nasze konto, ale w opisie przelewu jest "przedpłata".
Czy postępujemy prawidłowo, jeżeli z kwoty 90.000 zł potrącimy 20.000 zł z tytułu zapłaty za fakturę rozliczeniową a na pozostałą kwotę 70.0000 zł wystawimy fakturę zaliczkową?
Czy wskazane byłoby posiadać pisemną zgodę kontrahenta na takie rozdysponowanie wpłaconej zaliczki w wysokości 90.000 zł?
Czy urząd skarbowy ma podstawy, żeby kwestionować taki sposób rozliczania i wymagać od nas fakturowania całej kwoty 90.000 zł jako zaliczki?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX