Czy spółka powinna zakwalifikować pozostałą w momencie wygaśnięcia umowy część kosztów zewnętrznego finansowania jako koszt uzyskania przychodu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Klimek Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 28 marca 2013 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W 2011 r. spółka przystąpiła do umowy o finansowaniu zewnętrznym bieżącej działalności. Od tego momentu koszty finansowania zewnętrznego były rozliczane w czasie na okres obowiązywania umowy. W 2012 r. w wyniku przejęcia grupy przez inną spółkę nastąpiło renegocjowanie umowy o finansowaniu. W związku z tym wygasła dotychczasowa umowa. Na tej podstawie spółka postanowiła skapitalizować jednorazowo pozostałe koszty finansowania zewnętrznego i potraktować je jako koszt uzyskania przychodu. W miejsce starej umowy podpisana została kolejna umowa na całkiem innych warunkach. Koszty finansowania zewnętrznego z bieżącej umowy będą również rozliczane w czasie.

Czy spółka prawidłowo zakwalifikowała pozostałą część kosztów finansowania, odpisanych jednorazowo, jako koszt uzyskania przychodu w momencie wygaśnięcia umowy?

Mówiąc o kosztach mamy na myśli koszty obsługi finansowania takie jak: obsługa prawna i notarialna, przygotowawcze prowizje bankowe, opłaty brokerskie.

Czy możemy przyjąć, iż jest możliwa jednorazowa kapitalizacja w momencie wygaśnięcia umowy?

Wszystkie te opłaty zostały refakturowane na naszą spółkę w momencie podpisania umowy o finansowaniu zewnętrznym i zapłacone. Podpisanie umowy skutkowało otwarciem linii kredytowej, a nie otrzymaniem kredytu o określonej wartości.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX