Czy spółka postępuje prawidłowo rozliczając w deklaracji podatek VAT należny z faktury korygującej do zera (bo do sprzedaży nie doszło), gdy nie ma potwierdzenia otrzymania tej faktury korygującej przez kontrahenta?
PYTANIE
Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT wystawia faktury dokumentujące sprzedaż towaru. Towar z fakturą jedzie do siedziby klienta, jednak klient rezygnuje z transakcji i odmawia przyjęcia towaru. Nie przyjmuje też na miejscu faktury sprzedaży. Spółka wystawia do takiej faktury sprzedaży fakturę korygującą (korekta na minus, do zera) - obie faktury są wystawiane w tym samym miesiącu. VAT od faktury korygującej spółka rozlicza w deklaracji VAT na bieżąco (w tym samym miesiącu kiedy jest wystawiona faktura sprzedaży), pomimo iż nie posiada potwierdzenia odbioru tej faktury korygującej przez klienta. Oba dokumenty (fakturę sprzedaży i fakturę korygującą) klient widzi w panelu klienta i może je w każdej chwili pobrać (z powodów technicznych spółka nie wie, czy klient w ogóle pobrał dokumenty). W związku z powyższym spółka nie może anulować dokumentów, bo z powodu ich obecności w panelu klienta należy przyjąć założenie, że zostały wprowadzone do obiegu.
Czy spółka postępuje prawidłowo rozliczając w deklaracji podatek VAT należny z faktury korygującej do zera (bo do sprzedaży nie doszło), gdy nie ma potwierdzenia otrzymania tej faktury korygującej przez kontrahenta?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX