Czy spółka może traktować zbiorcze zestawienie obrotu magazynowego jako dowód uznania zużycia części (jako koszt podatkowy)?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Waślicki Tadeusz
Odpowiedzi udzielono: 16 października 2012 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka posiada części na magazynie w rozbiciu na magazyn główny oraz magazyny poszczególnych serwisantów. Na magazynach serwisantów znajdują się niezbędne części do realizacji przez nich prac serwisowych. Serwisanci jadąc na usługę wypisują protokół z wykonanej pracy, wykazują zużyte podczas danej pracy części magazynowe. Protokół stanowi dowód zużycia części z jego magazynu. Dane z protokołu są następnie wpisywane do systemu w module serwisowym, ale sam wpis do systemu nie generuje dodatkowego dokumentu magazynowego RW. Księgowanie w module księgowym wszystkich zapisów obrotu magazynowego, wraz z zużyciem części podczas realizacji usług serwisowych przez serwisantów, następuje zbiorczo zazwyczaj 3-4 razy w miesiącu. Wydruk zbiorczego zestawienia o nazwie "Księguj koszt zapasów w K/G" pokazuje każdy zapas magazynowy, na których w danym miesiącu był jakiś obrót, i następnie wskazuje dla danego zapasu wszystkie dokumenty obrotowe, czyli:- dokumenty zakupu zapasu i korekty zakupu (nr faktury zakupu),- zapisy zużycia zapasu podczas realizacji usługi serwisowej określonego numeru zlecenia, na którym były zużyte (opisane powyżej),- dokumenty przedstawiające koszt własny sprzedanych materiałów z magazynu (nr faktury sprzedaży części),- dokumenty MM między poszczególnymi magazynami (dokumenty magazynowe niedrukowane).

Zestawienie to wykazuje również kwoty kosztu zapasów dla każdego dokumentu.

Czy spółka może traktować drukowane każdorazowo w momencie księgowania w Księdze Głównej zbiorcze zestawienie obrotu magazynowego jako dowód uznania zużycia części, jak i wartość sprzedanych części magazynowych, jako koszt podatkowy, czy powinny być one przez kogoś podpisane?

Spółka zaksięgowanych na podstawie tego zestawienia zapisów nie drukuje dodatkowo, gdyż jest ich dużo.

Czy wystarczy opis w polityce rachunkowości o sposobie dekretacji poszczególnych typów dokumentów i sposobie dokumentacji obrotu magazynowego (zbiorczego)?

Spółkę interesuje wyłącznie ujęcie podatkowe ww. problemu.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX