Czy spółka A powinna wystawić fakturę końcową po zakończeniu świadczenia usługi objętej fakturą zaliczkową?
PYTANIE
Dwie spółki z o.o. A i B są podmiotami powiązanymi, a także czynnymi i zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT. Spółka A jest właścicielem zabudowanej nieruchomości, a przedmiot jej działalności gospodarczej obejmuje m.in. najem i dzierżawę nieruchomości własnych. Spółka B zaś zajmuje się organizacją imprez. Spółki zawarły ze sobą umowę o współpracy, na mocy której spółka A udostępnia odpłatnie spółce B tą nieruchomość celem organizacji imprez. Spółka B jest zobowiązana do uiszczania zapłaty za każdy dzień udostępnienia jej nieruchomości. Z uwagi na problemy finansowe spółki A, strony zawarły ustne porozumienie, zgodnie z którym spółka B zobowiązała się do zapłaty zaliczki pod wynajem obiektu na organizację przyjęć w roku 2016, przy czym płatność wynikająca z tej faktury została zrealizowana w ten sposób, że spółka B uiściła ją bezpośrednio na rachunki bankowe poszczególnych wierzycieli / kontrahentów spółki A.
1. Czy i ewentualnie kiedy spółka A powinna ująć tę fakturę zaliczkową w księgach rachunkowych, jako przychód w rozumieniu u.p.d.o.p.?
2. Czy spółka A powinna wystawić fakturę końcową po zakończeniu świadczenia usługi objętej fakturą zaliczkową tj. z upływem 31 grudnia 2016 r., czy też po zakończeniu każdej kolejnej imprezy, powinna wystawić faktury, która rozliczałyby w części fakturę zaliczkową?
3. Czy spółka B miała prawo zaliczyć w ciężar kosztów (KUP) fakturę zaliczkową?
4. Czy spółka B, w sytuacji opisanej powyżej, miała prawo zaliczać w koszty, na podstawie polecenia księgowego, co miesiąc począwszy od stycznia 2016 r., proporcjonalnie część faktury zaliczkowej?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX