Czy służba BHP powinna być stale wyznaczona w zakładzie pracy?
PYTANIE
W instytucji kultury, będącej samorządową jednostką budżetową, zatrudniającej 25 pracowników pracodawca nie wyznaczył spośród pracowników osób wykonujących zadania służby BHP, natomiast zawarł dwie umowy zlecenia z podmiotem zewnętrznym:
1) I umowa zlecenie została zawarta na okres od dnia 12.04.2018 r. do dnia 30.04.2018 r. na wykonywanie następujących obowiązków:
a) bieżące doradztwo w zakresie BHP i ochrony przeciwpożarowej,
b) prowadzenie szkoleń z zakresu bhp i ochrony przeciwpożarowej,
c) wykonanie analizy stanu BHP w środowisku pracy,
d) udzielanie porad i informacji dla pracowników w zakresie BHP i ochrony przeciwpożarowej;
2) II umowa zlecenie została zawarta na okres od dnia 04.02.2019 r. do dnia 30.06.2019 r.
a) bieżące doradztwo w zakresie BHP i ochrony przeciwpożarowej,
b) prowadzenie szkoleń z zakresu bhp i ochrony przeciwpożarowej,
c) wykonanie bieżącej analizy warunków BHP w środowisku pracy wraz z instrukcjami bezpieczeństwa eksploatacji i obsługi określonych urządzeń w nowopowstałych obiektach Instytucji.
d) wykonanie pełnej dokumentacji oceny ryzyka zawodowego dla pracowników.
Czy biorąc pod uwagę ww. obowiązki można uznać, że zleceniobiorca wykonywał zadania służby BHP zgodnie z 23711 k.p.? Jeśli tak, to czy pomiędzy okresami obowiązywania umów, pracodawca winien zawrzeć umowę z innym podmiotami na wykonywanie zadań służby BHP?
Czy służba BHP powinna być stale wyznaczona w instytucji?
Czy w przypadku zawarcia umowy na świadczenie usług z zakresu BHP jako przedmiot umowy należy wyszczególnić wszystkie zadania wskazane w § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 2.09.1997 r. w sprawie służby BHP? Czy zadania wskazane ww. umowie można uznać za zgodne z § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 2.09.1997 r. w sprawie służby BHP w kontekście § 2 ust. 2 rozporządzenia?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX