Czy składki na ubezpieczenie podróży służbowych są kosztem pracodawcy i przychodem pracownika?
PYTANIE
Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. Głównym przedmiotem działalności jest świadczenie usług międzynarodowego transportu towarów. Firma zatrudnia kilkunastu kierowców na podstawie umów o pracę. Znaczną część czasu pracy pracownicy spędzają na terytorium Unii Europejskiej poza Polską. Pracodawca zdecydował się zakupić ubezpieczenie podróży służbowych na terenie Europy. Zgodnie z polisą ubezpieczającym jest pracodawca, a ubezpieczonymi są kolejno wymienieni pracownicy. W zakres ochrony wchodzi kilka elementów: leczenie, transport, ratownictwo, assistance, NNW, zwrot kosztów podróży pracownika na zastępstwo, ubezpieczenie bagażu podręcznego, dodatkowe rozszerzenie z tytułu wskazanych schorzeń. Składka wskazana jest w kwocie przypadającej na jednego pracownika na rok. Zgodnie z tzw. pakietem mobilności podróże kierowców w transporcie międzynarodowym nie są delegacjami.
Czy pracodawca może zaliczyć polisę do podatkowych kosztów uzyskania przychodu?
Czy z tytułu polisy po stronie pracowników powstaje przychód podlegający opodatkowaniu i oskładkowaniu?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX