Czy przy stałej współpracy z kontrahentem powinniśmy przy każdej dostawie weryfikować NIP kontrahenta, czy wystarczy jednorazowe sprawdzenie przy pierwszej dostawie?
PYTANIE
Rozpoczęliśmy współpracę z kontrahentem z Niemiec. Przed pierwszą dostawą zweryfikowaliśmy podany nr NIP w systemie VIES i był aktywny. Dwa tygodnie później znów wysyłaliśmy towar, ale tym razem system VIES wykazał negatywną weryfikację NIP. Kontrahent wyjaśnił, że to błąd ich urzędu skarbowego i sprawa jest wyjaśniana.
Czy w tej sytuacji mamy prawo do zastosowania stawki 0% dla drugiej dostawy?
Czy jeśli do dnia złożenia deklaracji nr będzie aktywny, to będzie spełniony warunek do stawki 0%?
Jeśli sprawa się nie wyjaśni to powinniśmy zrobić korektę faktury i opodatkować stawką krajową i obciążyć kontrahenta polskim VAT-em (w wartości w stu czy od stu)?
Czy przy stałej współpracy z kontrahentem powinniśmy przy każdej dostawie weryfikować aktywność nr NIP kontrahenta, czy wystarczy jednorazowe sprawdzenie w systemie VIES przy pierwszej dostawie?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX