Czy przewoźnik powinien wystawić nam fakturę tytułem podjazdu auta "na załadunek", skoro był w gotowości do podjęcia zlecenia (do którego nie doszło z winy naszych podwykonawców) czy też notę obciążeniową?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Andrzejowicz Marcin
Odpowiedzi udzielono: 6 lutego 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jesteśmy firmą spedycyjną - organizujemy przewóz ładunków na zlecenie naszych klientów. W związku z tym zawieramy zlecenia przewozu z przewoźnikami na wykonanie usługi transportowej. W praktyce zdarza się, że przewoźnik podstawia auto na miejsce załadunku zgodnie z zawartym z nami zleceniem przewozu. Na miejscu załadunku okazuje się, że towar nie jest przygotowany do wysyłki. W następstwie zdarzeń klient anuluje z nami wcześniej zawarte zlecenie, natomiast my anulujemy zlecenie zawarte z przewoźnikiem. Nie dochodzi więc do załadunku z winy naszego klienta. W powyższej sytuacji przewoźnik domaga się od naszej firmy zwrotu kosztów poniesionych w związku z podjazdem auta na miejsce załadunku. W zleceniach przewozu zawieranych z przewoźnikami nie mamy uregulowanej kwestii podjazdu auta na załadunek, nie ma określonej karty umownej w związku z taką sytuacją.

Czy przewoźnik powinien wystawić na nas fakturę tytułem podjazdu auta na załadunek, skoro był w gotowości do podjęcia zlecenia, czy też notę obciążeniową?

Jeśli notę obciążeniową, to co powinna zawierać treść noty skoro nie mamy określonej kary umownej w zleceniu przewozu?

Zdarza się że poniesione przez nas koszty podjazdu przenosimy dalej na klienta. Bywają również sytuację, kiedy dochodzi do przestoju auta na załadunku bądź rozładunku z różnych przyczyn. Zlecenie zostaje w efekcie zrealizowane.

Czy koszty przestoju auta mogą być doliczone do usługi za zrealizowanie usługi transportowej?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX