Czy przedsiębiorca powinien rozliczyć się z wprowadzonych opakowań zbiorczo?
PYTANIE
Przedsiębiorca wprowadza produkty w opakowaniach na rynek. Działalność prowadzi w oparciu o trzy zakłady produkcyjne (w jednym z nich zarejestrowana siedziba). Każdy z zakładów we własnym zakresie sprowadza surowce do produkcji z zagranicy (surowce w opakowaniach), kupuje opakowania do pakowania gotowych produktów i sprzedaje je na rynku krajowym. Wszystkie 3 zakłady wprowadzają na rynek te same rodzaje opakowań (tworzywo, papier, drewno). Każdy z zakładów miał podpisane oddzielne umowy z 3 różnymi organizacjami odzysku opakowań, do których raportował wyłącznie te masy opakowań które sam wprowadził. Żadna z organizacji nie uzyskała informacji o łącznej masie wprowadzonych opakowań.
Czy w związku z zaistniałą sytuacją za lata 2015 – 2020 (tj. okres, w którym opakowania wprowadzone na rynek były przez przedsiębiorcę i raportowane do 3 różnych organizacji odzysku) na przedsiębiorcy tym ciąży obowiązek zapłaty opłaty produktowej?
Czy taką opłatę produktową powinien uiścić za masy opakowań, które wykazał do tych 2 organizacji odzysku, z którymi umowy były zawarte w późniejszym okresie?
Czy w sytuacji raportowania tych samych rodzajowo opakowań do 3 różnych organizacji, należy uznać że przedsiębiorca prawidłowo wykonał obowiązek odzysku i recyklingu i nie ciąży na nim obowiązek zapłaty opłaty produktowej?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX