Czy przedsiębiorca może dowolnie uwzględniać lub nie poszczególne frakcje odpadów w sprawozdaniu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2021 r.
Autor odpowiedzi: Ćwiek Piotr
Odpowiedzi udzielono: 20 maja 2021 r.

PYTANIE

Przedsiębiorca wpisany do rejestru podmiotów odbierających odpady komunalne złożył prezydentowi sprawozdanie za 2019 rok zgodnie z art. 9n ustawy z 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2021 r. poz. 888) – dalej u.u.c.p.g. Przedsiębiorca odbierał na podstawie umowy z właścicielami nieruchomości odpady komunalne o kodach 15 01 06 (zmieszane odpady opakowaniowe), 20 01 99 (inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny), 20 02 03 (inne odpady nieulegające biodegradacji), 20 03 01 (niesegregowane zmieszane odpady komunalne) i 20 03 02 (odpady z targowisk). Z analizy sprawozdania wynika, że przedsiębiorca osiągnął poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych papieru, matali, tworzyw sztucznych i szkła mniejszy niż wymagany rozporządzeniem Ministra Środowiska z 14.12.2016r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 2167) - dalej r.w.s.o.k. Obliczony przez przedsiębiorcę poziom był zgodny z danymi przedstawionymi w sprawozdaniu. Prezydent zawiadomił przedsiębiorcę o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie naliczenia kary pieniężnej za nieosiągnięcie wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia wymienionych powyżej frakcji odpadów komunalnych, na podstawie art. 9x ust. 2 pkt 1 u.u.c.p.g. W odpowiedzi na zawiadomienie przedsiębiorca złożył korektę sprawozdania, w której nie uwzględnił odpadów o kodzie 20 02 03, dzięki czemu poziom recyklingu zwiększył się do wartości wymaganej w rozporządzeniu. Przedsiębiorca wyjaśnił, że usunął ze sprawozdania dane dotyczące odpadów z cmentarzy zakwalifikowanych pod kodem 20 02 03, ponieważ jest to frakcja odpadów nieuwzględniona w ustawie oraz w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oraz wniósł o umorzenie postępowania w sprawie naliczenia kary pieniężnej.

W jaki sposób powinien postąpić organ?

Czy przedsiębiorca może dowolnie uwzględniać lub nie poszczególne frakcje odpadów w sprawozdaniu?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX