Czy prawo do świadczenia pielęgnacyjnego należy ustalić na podstawie nowych przepisów, które obowiązywać będą od 1 stycznia 2024 r.?
PYTANIE
Artykuł 63 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym stanowi, że: "W sprawach o świadczenie pielęgnacyjne i specjalny zasiłek opiekuńczy, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym, do których prawo powstało do dnia 31 grudnia 2023 r., stosuje się przepisy dotychczasowe."
Przy ustalaniu prawa do świadczenia pielęgnacyjnego istotne znaczenie ma art. 24 ust. 2a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, który stanowi, że: "Jeżeli w okresie trzech miesięcy, licząc od dnia wydania orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, zostanie złożony wniosek o ustalenie prawa do świadczenia uzależnionego od niepełnosprawności, prawo to ustala się począwszy od miesiąca, w którym złożono wniosek o ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności."
Zatem czy osobie, która złoży wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, np. w styczniu 2024 r., ale dołączy orzeczenie o niepełnosprawności wydane w miesiącu grudniu 2023 r., należy ustalić prawo do świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie przepisów dotychczasowych, m.in. z warunkiem rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej i ustalić prawo do świadczenia począwszy od miesiąca, w którym złożyła wniosek o ustalenie niepełnosprawności?
Czy prawo do świadczenia należy ustalić na podstawie nowych przepisów, które obowiązywać będą od 1 stycznia 2024 r., ponieważ wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego złożony został po dniu 31 grudnia 2023 r.?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX